Chak..Chak..Chak..Boom..

mia

~Terima Kasih kerana mengikuti blog ini. Add aku k. Akan aku balas add korang.~

Selasa, 31 Ogos 2010

:: Apa yang di katakan Malam Istimewa::

  1. Keutamaan Malam Lailatul Qadar

    Cukuplah utk mengetahui tinggi kedudukan Lailatul Qadar dgn mengetahui bahwasa malam itu lbh baik dari seribu bulan Allah berfirman "Sesungguh Kami menurunkan Al Qur'an pada malam Lailatul Qadar tahukah engkau apakah malam Lailatul Qadar itu? Malam Lailatul Qadar itu lbh baik dari seribu bulan Pada malam itu turunlah malaikat-malaikat dan Jibril dgn izin Rabb mereka (untuk membawa) segala urusan Selamatlah malam itu hingga terbit fajar." (Al Qadar : 1-5)
    Dan pada malam itu dijelaskan segala urusan yg penuh hikmah "Sesungguh Kami menurunkan pada suatu malam yg diberkahi dan sesungguh Kami-lah yg memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yg penuh hikmah (yaitu) urusan yg besar dari sisi Kami. Sesungguh Kami adl Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (Ad Dukhan : 3 - 6)

  2. Waktu datang Malam Lailatul Qadar

    Diriwayatkan dari Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam bahwa malam tersebut terjadi pada tanggal malam 21 23 25 27 29 dan akhir malam bulan Ramadhan. (Pendapat-pendapat yg ada dalam masalah ini berbeda-beda Imam Iraqi telah mengaran suatu risalah khusus diberi judul Syarh Shadr bi Dzikri Lailatul Qadar membawakan perkataan para ulama dalam masalah ini)
    Imam Syafi'i berkata "Menurut pemahamanku wallahu a'lam Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam menjawab sesuai yg ditanyakan ketika ditanyakan kepada beliau 'Apakah kami mencari di malam ini?' Beliau menjawab 'Carilah di malam tersebut.'"
    Pendapat yg paling kuat terjadi malam Lailatul Qadar itu pada malam terakhir bulan Ramadhan berdasarkan hadits 'Aisyah Radhiyallahu 'anha beliau berkata bahwa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam beri'tikaf di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan beliau bersabda:
    "Carilah malam Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan." (Bukhari (4/225) dan Muslim (1169))
    Jika seseorang merasa lemah atau tak mampu janganlah sampai terluput dari tujuh hari terakhir krn riwayat dari Ibnu Umar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
    "Carilah di sepuluh hari terakhir jika tak mampu maka janganlah sampai terluput tujuh hari sisanya." (HR. Bukhari (4/221) dan Muslim (1165))
    "Aku melihat mimpi kalian telah terjadi barangsiapa yg mencari carilah pada tujuh nari terakhir."
    Telah diketahui dalam sunnah pemberitahuan ini ada krn perdebatan para shahabat. Dari Ubadah bin Shamit Radhiyallahu 'anhu ia berkata bahwa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasalam keluar pada malam Lailatul Qadar ada dua orang sahabat berdabat beliau bersabda:
    "Aku keluar utk mengkhabarkan kepada kalian tentang malam Lailatul Qadar tapi ada dua orang berdebat hingga tak bisa lagi diketahui kapan mungkin ini lbh baik bagi kalian carilah di malam 29 27 25 (dan dalam riwayat lain tujuh sembilan dan lima)." (HR. Bukhari (4/232))
    Telah banyak hadits yg mengisyaratkan bahwa amalan Lailatul Qadar itu pada sepuluh hari terakhir yg lain menegaskan dimalam ganjil sepuluh hari terakhir. Hadits yg pertama sifat umum sedang hadits keuda adl khusus maka riwayat yg khusus lbh diutamakan daripada yg umum. Dan telah banyak hadits yg lbh menerangkan bahwa malam Lailatul Qadar itu ada pada tujuh hari terakhir bulan Ramadhan tetapi ini dibatasi kalau tak mampu dan lemah tak ada masalah dgn ini cocoklah hadits-hadits tersebut tak saling bertentangan bahkan bersatu tak terpisah.
    Kesimpulan jika seorang muslim mencari malam Lailatul Qadar carilah pada malam ganjil sepuluh hari terakhir 21 23 25 27 dan 29. Kalau lemah dan tak mampu mencari pada sepuluh hari terakhir maka carilah pada malam ganjil tujuh hari terakhir yaitu 25 27 dan 29. Wallahu a'lam.

  3. Bagaimana Mencari Malam Lailatul Qadar

    Sesungguh malam yg diberkahi ini barangsiapa yg diharamkan utk mendapatkan maka sungguh telah diharamkan seluruh kebaikan (baginya). Dan tidaklah diharamkan kebaikan itu melainkan (bagi) orang yg diharamkan (untuk mendapatkannya). Oleh krn itu dianjurkan bagi muslimin (agar) bersemangat dalam berbuat ketaatan kepada Allah utk menghidupkan malam Lailatul Qadar dgn penuh keimanan dan pengharapan pahala-Nya yg besar jika (telah) berbuat demikian (maka) akan diampuni Allah dosa-dosa yg telah lalu.
    Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
    "Barangsiapa berdiri (shalat) pada malam Lailatul Qadar dgn penuh keimanan dan mengharap pahala dari Allah maka diampuni dosa-dosa yg telah lalu." (HR. Bukhari (4/217) dan Muslim (759))
    Disunnahkan utk memperbanyak do'a pada malam tersebut. Telah diriwayatkan dari Sayyidah 'Aisyah Radhiyallahu 'anha bahwa dia berta "Ya Rasulullah apa pendapatmu jika aku tahu kapan malam Lailatul Qadar (terjadi) apa yg harus aku ucapkan?" Beliau menjawab"
    "Ucapkanlah Ya Allah Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yg meminta ampunan maka ampunilah aku." (HR. Tirmidzi (3760) Ibnu Majah (3850) dari 'Aisyah sanad shahih)
    Saudaraku -semoga Allah memberkahimu dan memberi taufiq kepadamu utk mentaati-Nya- engkau telah mengetahui bagaimana keadaan Lailatul Qadar (dan keutamaannya) maka bangunlah (untuk menegakkan shalat) pada sepuluh malam terakhir menghidupkan dgn ibadah dan menjauhi wanita perintahkan kepada istrimu dan keluargamu utu ktu perbanyaklah perbuatan ketaatan.
    Dari 'Aisyah Radhiyallahu 'anha:
    "Adalah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam apabila masuk pada sepuluh hari (terakhir bulan Ramadhan) beliau mengencangkan kain menghidupkan malam dan membangunkan keluarganya." (HR. Bukhari (4/233) dan Muslim (1174))
    Juga dari 'Aisyah dia berkata:
    "Adalah Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersungguh-sungguh (beribadah apabila telah masuk) malam kesepuluh (terakhir) yg tak pernah beliau lakukan pada malam-malam lainnya." (Muslim (1174))

  4. Tanda-Tanda Malam Lailatul Qadar

    Ketahuilah hamba yg taat -mudah-mudahan Allah menguatkanmu dgn ruh dari-Nya dan membantu dgn pertolongan-Nya- sesungguh Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam menggambarkan pagi malam Lailatul Qadar agar seorang muslim mengetahuinya.
    Dari 'Ubai Radhiyallahu 'anhu ia berkata Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
    "Pagi hari malam Lailatul Qadar matahari terbit tak menyilaukan seperti bejana hingga meninggi." (Muslim (762))
    Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu ia berkata kami menyebutkan malam Lailatul Qadar di sisi Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam dan beliau bersabda:
    "Siapa di antara kalian yg ingat ketika terbit bulan seperti syiqi jafnah." (Muslim (1170 /Perkataan syiqi jafnah syiq arti setengah jafnah arti bejana. Al Qadhi 'Iyadh berkata "Dalam hadits ini ada isyarat bahwa malam Lailatul Qadar hanya terjadi di akhir bulan krn bulan tak akan seperti demikian ketika terbit kecuali di akhir-akhir bulan.")
    Dan dari Ibnu Abbas Radhiyallahu 'anhuma ia berkata Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
    "(Malam) Lailatul Qadar adl malam yg indah cerah tak panas dan tak juga dingin (dan) keesokan hari cahaya sinar matahari melemah kemerah- merahan." (Thayalisi (394) Ibnu Khuzaimah (3/231) Bazzar (1/486) sanad hasan)



Kesimpulan jika seorang muslim mencari malam Lailatul Qadar carilah pada malam ganjil sepuluh hari terakhir 21 23 25 27 dan 29. Kalau lemah dan tak mampu mencari pada sepuluh hari terakhir maka carilah pada malam ganjil tujuh hari terakhir yaitu 25 27 dan 29. Wallahu a'lam.




Contest : Kenangan bersama Ramadhan




Sticky Mode Sehingga
31 Aug 2010





Salam,

Dengan Lafaz bismillah

Kini tibalah masanya untuk menganjurkan "CONTEST KENANGAN RAMADHAN & SYAWAL", contest ini diadakan untuk menyingkap memori sepanjang bulan ramadhan Al-Mubarak dan Aidilfitri yang telah berlalu


Jom Lihat...

Hadiah Contest " Kenangan bersama Ramadhan & Syawal"

Seperti yang diberitahu, hadiah berikut adalah untuk contest
"kenangan bersama ramadhan & Syawal"


nak join CLICK SINI atau DI SINI

:::Sayang Kamu:::

Salam Merdeka semua,

 Aku nak ucapkan HAPPY BIRTHDAY NEGARA KU!!!!. pada semua orang, khususnya anda semua pembaca blog ini. 
malaysia-flag


 Aku nak ucapkan HAPPY BIRTHDAY NEGARA KU!!!!. pada semua orang, khususnya anda semua pembaca blog ini. 
malaysia-flag

 MERDEKA....MERDEKA......MERDEKA....

Khamis, 26 Ogos 2010

:::Raya Raya Raya::::

Salam semua,
Rindu kat aku tak???
Terima kasih kerana korang xjemu2 menjenguk2 blog aku yang malap ni. Makkk aiii...manyaknye sawang. Ada sesiapa yang sukarelawan utk membantu aku??... sila angkat kaki ye. hihihihi...jgn marah.
Raya Raya Raya.....
Aku mengemas dulu...


Ahad, 22 Ogos 2010

Happy Bday Sayang...



BISMILLAH HIRRAHMAN NIRRAHIM ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH DAN SELAMAT SEJAHTERA


Syukur alhamdulillah, tepat jam 12:00mlm meningkat lagi umur si suamiku. Bulan Ogus, bulan yang paling bermakna bagi keluarga kami. 12/8/2010 hari perkawenan kami, 15/8/2010 bday putera kami, 22/8/2010 bday si suami n 31/8/2010 kita menyambut MERDEKA...Huryyyy....MERDEKA...MERDAKA....KERDEKA......
Bulan pose Nak sambut macam mana!!!!!....
Insyallah lepas raya kami sambut keempat2 ulangtahun ini.

Untuk suamiku....
V
V
V
Kau lah satu2nya, diantara berjuta, insan yang teristimewa.
Patah tak tumbuh lagi Hilang belum berganti
Kerana kau tersendiri, Satu wajah satu nama takkan pudar. Dan kau lah segala2nye bagi kami.

HAPPY BIRTHDAY SAYANG.
KU DOAKAN SEMOGE KESIHATANMU CEPAT SEMBUH.
Amin..

Sabtu, 21 Ogos 2010

Apa Dah Jadi...



Salam.

Makin Hangat diperkatakan. Kenapa dengan dunia ni dah nak akhir zaman ke??????????
Banyak sgt perkara2 yang kejam b'laku..


Buang!!!! usah cakaplah hampir setiap ari ada je ctenye..

Suami durjana!!!!.....

Isteri b'khalwat!!!!....

Dan yang menyedihkan...


Anak buang bapa n ibu....

Ape nak jadi dengan semuani......
Bile dgr benda2 semua ni, kita jd takut kan........

YA..ALLAH jgnlah t'jadi pada ank2 zaman akan datang.



Pemberian sahabat2ku yang budiman...





Salam Hujung minggu.

Sebelum aku memulakan celoteh aku hari ini, makanye hari ni aku kena siapkan tag2 pemberian kengkawan dan aku nak ucapkan byk2 ribuan terima kasih pada korang yang sudi mengetag aku merajinkan diri ini utk join contest2 yang ada, tq so much.


Ni tuk korang muah3.

Jom lihat apa yang ada di sini



Jumaat, 20 Ogos 2010

Nak cite, masak apa hari ni???









Salam petang Ramadhan semua.

Pose ke hari ni??.
Hari ni aku terlalu lah keletihan. Ok, hari ni aku nak cite nak masak apa hari ini. Aku sempat masak sayur kacang + sawi dan pecahkan telur, ikan caru masak sambal kicap n favoritesku buntut ayam. Aku goreng berlada. Pehhhhh....mabelesssss buntut ayam ni.....air soya n buah kurma.





Ok selamat berbuka.



Dose Gugur Apabila suami Isteri Bersalaman...



RASULULLAH saw bersabda, yang bermaksud: "Seorang isteri yang bermuka muram di hadapan suaminya, maka ia dalam kemurkaan Allah hingga ia dapat membuat suasana yang riang gembira kepada suaminya dan memohon kerelaannya. "

Begitulah besarnya harga senyuman seorang isteri kepada suaminya kerana senyuman akan mencetuskan suasana kegembiraan yang sebenarnya dikehendaki suami ketika pulang dalam keletihan.

Muka yang masam bukan saja akan menimbulkan kemarahan suami, malahan menyebabkan Allah turut murka dan kemurkaan Allah itu berkekalan hingga isteri berjaya mengembalikan suasana gembira serta memohon keampunan daripada suami.

Sesungguhnya keredhaan Allah terletak pada keredhaan suami. Justeru, apabila suami pulang segeralah bukakan pintu, persilakan masuk dengan penuh hormat dan ciumlah tangan suami sebagai tanda hormat serta meminta maaf, walaupun isteri merasakan tidak berbuat sebarang kesalahan pada hari itu..

Sebuah hadis ada menyebut bahawa apabila seorang suami bersalaman dengan isterinya, maka gugurlah segala dosa dari celah-celah jari mereka berdua.

Andai mempunyai anak-anak, ajarlah mereka itu untuk selalu bersalaman dengan ayahnya kerana kelaziman akan memupuk rasa kasih dan hormat anak-anak kepada orang tua.

Kebahagiaan rumahtangga terletak pada akhlak dan budi pekerti isteri. Biarpun seorang isteri itu tidak cantik tapi jika cukup sempurna layanannya terhadap suami dan berakhlak pula, tentu ia akan menjadi penghibur dalam rumahtangga.

Oleh itu wahai isteri, hendaklah berlumba-lumba untuk menjadi seorang isteri yang solehah, yang bertakwa, berakhlak mulia dan taat kepada suami.

Rasulullah bersabda, yang bermaksud: "Sungguh-sungguh memintakan ampun untuk seorang isteri yang berbakti kepada suaminya, iaitu burung-burung di udara, ikan-ikan di air dan malaikat di langit selama dia sentiasa dalam kerelaan suaminya."
Jika seorang isteri mengharap cintanya berbalas, maka banyakkan mencari keredhaan Allah melalui keredhaan suami.

Tiada yang indah

Tiada yang indah bagi ibu bapa selain mendapat anak yang soleh dan solehah dan yang mendoakan kebahagiaannya Jadilah anak yang soleh dan solehah.

Tiada yang indah bagi guru selain melihat kejayaan anak muridnya dan ilmu yang diajar dimanfaatkan oleh anak muridnya Usahalah sehingga berjaya.

Tiada yang indah bagi pejuang selain meraih kemenangan dan gugur syahid Jadilah syuhada' fisabilillah

Tiada yang indah bagi kekasih selain kasihnya tidak dikhianati dan kesetiaan dari pasangannya Hindari diri dari mengkhianati

Tiada yang indah bagi suami / isteri selain mendapat suami / isteri yang soleh dan solehah serta hidup bahagia Wujudkanlah keluarga bahagia

Tiada yang indah bagi kawan selain mempunyai kawan yang bersama saat susah dan senang dalam merempuh ranjau perjuangan. Jadilah kawan yang baik

Tiada yang indah bagi pelajar selain memperolehi kejayaan dan mendapat ilmu yang berkat Carilah ilmu yang berkat

Tiada apa yang indah

Ingatlah

Andai tercapai apa yang diingini bersyukurlah pada Illahi kerana semua nikmat daripadaNya. Kita tiada kuasa untuk mengadakannya cuma kita perlu berusaha hingga berjaya.
Dan andai tidak berjaya janganlah berputus asa. Usaha semula selagi daya dan jangan menyalahkanNya. Cuma kita lihat diri kita mungkin ada yang tak kena. Yang pasti tuntutan Yang Esa itu yang utama.

Khamis, 19 Ogos 2010

Buat Bloggerku Tersayang.....

Salam di pagi Ramadhan.

Diam xdiam sudah 9 ramadhan kita berpuasa kan. Xlama lagi udah nak Raya.... Tahun ni korang balik mana?? Beraya di Rumah mak ke atau beraya di rumah mak mertua???
Mana2 pun sama kan. Janji kita Happykan mereka.
Dan untuk blogger2 ku, Sall mengucapkan berbanyak - banyak terima kasih di atas komenmu.,dan sall memohon maaf kerana tidak dapat membalas dan menerjah blog2 korang. Talian TM xberaba nak mengizinkan. Insya-allah kalau talian ni dah ok, sall akan terjah blog korang ye. Jangan jemu2 datang di sini . I LOVE U ALL..

Buat Blogger2ku Tersayang,:
Lumrah Alam.

Bila Kita Susah, Tiada Siapa yang Tolong.
Bila Kita Sepi, Tiada Siapa Yang Teman.
Bila Kita Sakit, Tiada Siapa Yang Bertandang.....
Tapi yang ini...
Bila Kita Kentut...Semua Orang Pandang!!!!!
Kenapa ekkk????
Itu lah namanye Lumrah Alam. Yang busuk di pandang keji..Yang Lawa di pandang mulia....
Apa2pun Kita Jangan tahan kentut, nnti terkemut2 pulah bontot kita....Biar busuk janji kita puas, puas membuang tosik2 yang durjana kan.....kihkihkihkihkih....



Rabu, 18 Ogos 2010

::Satu Anugerah::

kata-hikmah-236.jpg


Ada satu anugerah yang jarang disyukuri manusia. Biasa yang kita dengar. Si pelajar bersyukur dengan markah peperiksaan yang cemerlang. Si suami soleh bersyukur mendapat isteri solehah. Si ibu bersyukur di kurnia anak-anak yang bijak pandai. Si peserta Akademi Fantasia juga bersyukur apabila bergelar juara. Pendek kata, di dunia ini manusia akan bersyukur apabila mendapat perkara yang diingini.
Namun satu perkara yang mungkin lupa disyukuri oleh kebanyakan manusia adalah nikmat lahir sebagai seorang Islam. Apabila lahir saja, kita diazankan, nama pula diberi berbin dan berbintikan bapa, tandanya kita seorang yang beragama Islam.

Namun adakah semua manusia mengamalkan gaya hidup sebagai Islam? Adakah semua manusia mengamalkan gaya hidup seiring dengan penyaksian shahadah yang menjadi kunci keislaman mereka? Berapa ramai orang Islam yang masih menari terlompat-lompat di pusat hiburan. Berapa ramai wanita Islam yang mengandung anak luar nikah. Berapa ramai pasangan Islam yang membuang anak hasil hubungan terlarang. Berapa ramai orang Islam yang masih meneguk arak ketika mengalami tekanan. Lihat, dengar dan renunglah dengan hati, adakah itu tanda kesyukuran kita dengan anugerah dilahirkan sebagai seorang Islam.

Lihatlah manusia yang tiada agama. Mereka berjaya dalam kehidupan. Rumah besar, pangkat besar, pendek kata semua yang diimpi menjadi nyata. Namun alangkah sedih melihat mereka bertindak apabila tertekan. Ada yang terjun bangunan. Ada yang terjun landasan kereta api. Kalau difikir, mana mungkin orang berpelajaran tinggi sanggup mengambil jalan semudah itu sebagai penyelesaian kepada tekanan diri. Yang jelas disitu, mereka tiada tempat mengadu. Mereka tidak tahu dimana mahu mengadu.

Cukup berbeza dengan orang Islam. keindahan Islam itu jelas dan nyata. Kita punya Allah, Tuhan yang Maha Esa sebagai tempat mengadu. Tidakkah kita renung kembali.
Walaupun setiap hari melakukan dosa, setiap hari membuat Allah murka, tapi jika kita menadah tangan berdoa dengan yakin, Allah pasti kabulkan permintaan kita. Kita sedih, Allah memujuk. kita gembira Allah mengingatkan.

Saat kita rasa kita tak mampu, Allah pujuk hati kita;

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah.
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma’aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”(2:286)

Saat kita rasa dalam dilema, nak belajar ke tak pergi usrah. Report banyak ni. Mana sempat nak siap. Allah bantu kita memilih;

“Hai orang-orang beriman apabila kamu dikatakan kepadamu: “Berlapang-lapanglah dalam majlis”, maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: “Berdirilah kamu”, maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.”(58:11)

Saat kita rasa lemah, banyak tenaga, masa dan wang dilabur dalam medan dakwah, Allah memujuk dan meyakini kita lagi;

“(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.”(61:11)

Saat kita rasa dosa menggunung. Seakan-akan tiada lagi peluang pengampunan, Allah meyakinkan kita dalam kalamNya;

“Maka barangsiapa bertaubat (di antara pencuri-pencuri itu) sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”(5:39)

Banyak sekali janji Allah dalam kalamNya. Jika hidup benar-benar berpandu kepada Al-Quran ini, subhanallah. Pasti yang sedih tidak dirintih, yang gembira tidak dirai berlebih-lebihan.
Malah dalam solat lima waktu setiap waktu solat, sekurang-kurangnya lima kali sehari kita ulang doa-doa yang sama dalam surah Al-Fatihah. Betapa kita mengaku Allah s.w.t Tuhan sekalian alam, Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,Yang menguasai hari pembalasan. Betapa kita mengaku hanya Allah tempat kita sembah dan meminta pertolongan. Betapa kita memohon Allah tunjuki kita jalan yang lurus. Lengkap, melingkungi keseluruhan kehidupan kita.
Namun kadang-kadang tidak termampu untuk menghayati doa-doa dalam solat kerana kadang-kadang dalam solatlah kita teringat mana kita letak barang yang kita tak jumpa, dalam solat jugalah kita terfikir nak makan apa lepas solat.
Macam-macam gangguan syaitan yang hinggap. Hakikatnya syaitan memang makhluk yang kuat berusaha, berusaha menyesatkan manusia. Iman didada sebagai senjata penyelamat manusia dari mengikut hasutan syaitan yang membawa ke neraka jahanam.

Sekarang nilai kembali. Mengapa kita merungut apabila kita sedih? Mengapa mudah sangat perasan diri bagus apabila berjaya? Mengapa mudah sangat mencari dan mencela kesilapan orang lain?
Mengapa susah sangat mengingati Allah setiap masa? Mengapa susah sangat nak belajar untuk bantu agama Allah? Mengapa berkira sangat masa dengan Allah s.w.t?

Allah Maha Penyayang. Allah Maha Pengampun. Allah Maha Mendengar doa hambaNya.
Semua yang indah hanya ada pada Allah s.w.t. Tidakkah terdetik perasaan malu walau sedikit kepada Allah apabila terlalu banyak nikmatnya tidak kita syukuri.
Macam muka tak malu saja guna pemberian Allah tanpa bersyukur. Syukur itu bukan sekadar ucapan dibibir, syukur itu hadir bersama-sama kerendahan hati selaras dengan perbuatan mensyukuri.

Bersyukurlah kita orang Islam. Bersyukurlah kita ada Dia tempat mengadu.

“ ……Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah”

Sumber: http://azzariyat.com.




Apakah sesuatu yang Keras itu???Teka-Teki Terkeji..


Keras, panjang, menegak & mengembang (18sx)





































































































































Komeng berjalan-jalan di taman bersama teman wanitanya bernama Meen.
Ketika itu, cuaca mendung dan sejuk. Mereka jalan berpegangan tangan dan bersenda gurau.
Setelah berjalan-jalan sekian lama, mereka tiba di sebuah tempat yang agak tersorok.
Dilihat mereka, sepasang kekasih sedang berbuat sesuatu dicelah-celah semak.
Cuaca semakin sejuk. Hujan telah mula rintik-rintik.
Si perempuan disebalik semak itu kelihatan seperti tidak senang duduk.
Beliau telah mula basah. Setelah beberapa ketika,
lelaki disebalik semak itupun mengeluarkan sesuatu yang agak panjang dan keras.
Sesuatu yang keras itu kemudiannya dinaikkan dan ditunjukkan kepada pasangannya
Semakin lama ia berkembang sedikit-demi sedikit.
Setelah kembang sepenuhnya, si perempuan itu pun memegang benda tersebut dan
mukanya ada sedikit senyum dan lega.





































































Soalannya, apakah sesuatu yang keras itu?









































































































































Isnin, 16 Ogos 2010

:::Kek Tangkap Leleh....::::



Salam malam Ramadhan,

Semalam (15/08/20o6) Bday my Boy Muhammad Rizki. Pejam celik...pejam celik umur Rizki 4thn sudah. Boleh tak kalau pejam celik...pejam celik aku dah dpt menantu????hihihihi....berangan tinggi ibu rizki ni. Sabar3 lambat lagi. So hari ni aku bergegas membuat sendiri kek tengkap leleh khas utk Rizki. Sebelum tu aku nak ucap terima kasih pada mama zakwan sabab mamaZakwan org yg pertama ucap happy bday utk Rizki. muah3. Sayang mamaZakwan.

Layan gambo...

Rizki potong ye...



::::Selamat Hari Lahir Anak ku::::

Ibu N Ayah sentiasa menyayangimu...

Baru U...


::BISMILLAH HIRRAHMAN NIRRAHIM ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH HIWABARAKATUH DAN SELAMAT SEJAHTERA::



Aku cuma mau bagi tau. Ni talian baru aku. Khas untuk contest jer. Lepas ni tak lah bercampur aduk cerita aku dalam blog http://salldann.blogspot.com. Jom lawat blog baruku http://sallcontest.blogspot.com. Lawat ye dan jadi lah peserta pertama follwer aku ya. Mungkin ada sesuatu untuk U.

:::Insya-Allah.:::

Ahad, 15 Ogos 2010

Ketuk2 Dapur...



Salam,

Wahhh....bunyi best jer tajuk aku hari ni. Ketuk-Ketuk Dapur gitu. Hari ni buka pose berdua ngan pakwe kecik lagi ye. My suami keje balik pukul 9.30mlm, tupun aku kena jemput dia kat ETMY Sri Damansara. Ok jgn berlengah lagi,. Yaaaaaa......mari puan2, tuan2, saudara - saudari, adik2, kakak2, abang2 niiiii dia masakan aku yang tidak seberapa hebat tapi menyerupkan dan meyelerakan. layan gambarrrr....


Togei + sawi + tahu masak lemak putih.


Ayam jeras masak merah.


Utk pencuci mulut:::Bubur kacang Hijau...


ehhhh...budak ni!!!!..
Rizki rasmikan dulu. Tak pe kan budak bawah umur tak perlu pose. Di ampunkan.

Aaamacam sedap tak menu aku hari ni???
Hihihihihi....

Selamat berbuka...






GA Rumahku Syurgaku


Salam semangat diri.

Macam2 ada...Aku join GA lagi. Hadiahnye menari . Nak tau lebih mendalam lagi klik sini ye.

Cuma lengkapkan sambung ayat ini Rumahku Syurgaku kerana..........( tidak melebihi 20 patah perkataan ya....kalau lebih juri akan reject ).
*
*
*
*
*

Sabtu, 14 Ogos 2010

::: MamaZakwan Buat C.O.N.T.E.S.T! =) :::



Salam Ramadhan sahabatku.

Hari ni aku kerajinan berjalan2 naik basikal terjah blog sahabat2 blog aku. Sambil jln2 aku terjumpa contest mama zakwan. Nak duit raya!!! Jom klik di sini.

Tarikh tutup : 25 OGOS 2010 (10 Malam)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Nama : Muhammad Rizki.
Umur : 4thn
Tarikh Lahir : 15-08-2006

Baju di pakai oleh siRizki,

MamaZakwan Buat contest lagi,

semoga gumbira melihat wajah Rizki,

Wajah Rizki hensem sekali.

Pantun ke ni??? belasah jer lah....



Apa tunggu lagi, jom join contest mama zakwan.


Hukum mati jika sabit kesalahan


KUALA LUMPUR 12 Ogos – Kabinet mengarahkan supaya mana-mana individu yang terlibat dalam kes pembuangan bayi disiasat mengikut Kanun Keseksaan iaitu perbuatan membunuh atau percubaan bunuh.

Arahan itu meminta polis supaya menyiasat sesiapa yang membuang bayi sehingga menyebabkan kematian bayi di bawah Seksyen 302 kanun tersebut yang jika sabit kesalahan boleh dihukum mati mandatori.

Selain itu, mereka juga boleh didakwa atas kesalahan percubaan membunuh atau menyebabkan kematian di bawah kanun yang sama.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil (gambar) berkata, penguatkuasaan siasatan di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan itu mendapat persetujuan Jemaah Menteri semalam.

Menurutnya, penguatkuasaan mengikut seksyen tersebut membuktikan kerajaan serius mengekang gejala pembuangan bayi daripada berleluasa.

“Saya telah berbincang dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein supaya Polis Diraja Malaysia (PDRM) menjalankan penyiasatan kes pembunuhan bayi mengikut Kanun Keseksaan.

“Kementerian juga akan menerima pakai penukaran perkataan ‘buang bayi’ kepada ‘pembunuhan bayi’. Ini amaran keras bahawa bayi bukannya dilahirkan untuk dibunuh sesuka hati,” katanya.

Beliau ditemui selepas merasmikan program Penyerahan Bantuan Khas Perbendaharaan dengan nilai bantuan RM2,657,010 kepada 59 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di kementeriannya di sini hari ini.

Shahrizat berkata, pihaknya juga akan meminta PDRM menggunakan kaedah ujian asid deoksiribonukleik (DNA) kepada kes-kes tertentu supaya ibu dan bapa kepada bayi yang tidak berdosa dihadapkan ke mahkamah.

Menurutnya, ujian DNA ini penting supaya lelaki yang tidak bertanggungjawab sehingga menyebabkan berlakunya kes hamil luar nikah tidak akan dibiarkan lepas tetapi akan turut didakwa.

Beliau percaya dengan hukuman lebih keras ini dapat mengatasi gejala pembuangan bayi yang sehingga hari ini mencecah 60 kes.

Tambah beliau, sebelum ini kementerian hanya menggunakan pendekatan kebajikan yang mana ia selari dengan matlamatnya termasuk menangani isu pembuangan bayi.

“Selama enam bulan ini, kementerian melaksanakan pelbagai program termasuk ke institusi pengajian tinggi awam dan swasta untuk mendidik mahasiswa supaya bersama menangani gejala yang makin meruncing ini,” katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Shahrizat meminta kerjasama NGO yang menerima bantuan kewangan supaya tidak lupa meletakkan logo dan nama kementerian yang telah membantu menjayakan program mereka.

Teka-tekiku.....Siapa yang kene!!


Jwpan Teka-Tekiku.......

~~~ Buah Melaka~~~

Ni Dia peserta yang terawal menjwp teka-tekiku..
**
*
*
*
http://zaranfamily.blogspot.com/
masa: 16:08/4:08ptg sungguh pantas.


Petang tadi lebih kurang pukul 3.30ptg tengok kesah Saleh Yacob (SY dlm sinar FM). Dia menceritakan kesah dia masa kecil. Dalam bulan ramadhan, abg saleh curi2 makan. Makan kuih Buah melaka yang beri oleh jirannye. Dalam 10 biji tinggal 2 biji. Mana perginye 8 biji tu????...hahahahaha......SY makan la......Balik umah SY kena belasah ngan mak dia lah. Terus terlintas dlm kepala otak aku tuk buat teka-teki ni. Sungguh senangkan teka-tekiku ini. Bulan pose ni elok2 la kita bersedekah. Tak kira ngan sesiapapun. Betul tak??...
Yang penting kita ikhlas..

Terima kasih kepada semua peserta2 yang meneka. Soalan korang semuanye betul. Tapi aku memilih seorg yang terawal dan meneka jwp yg betul. Jgn berkecil hati k. Lepas ni ada byk lagi teke teki akan muncul. Tungguuuu...

Wahai pemenang http://zaranfamily.blogspot.com/ Tahniah ye.





Jumaat, 13 Ogos 2010

Teka apa Dia....



Salam Petang Ramadhan.

Lalalala......Aku ada satu Teka-Teki. Cuba jawab. Siapa jawab betul aku bagi adih. Adih berbentuk Duit. Ni Teka-Tekinyenye:

Dalam banyak-banyak buah..buah apa kalau masak akan naik ke atas?
Apa dia!!!!
Korang boleh jawab 1 jawapan sahaja. Peringatan: satu jawapan sahaja ye. Aku akan tamatkan teka-teki ni pada pukul 12.00mlm ni. Tinggalkan jawabpan di entry ini k. Cepat2 Jangan ketinggalan.


Mayat bayi dalam lubang kumbahan najis


Salam Pagi Ramadhan.
Aku Benci Orang Buang Anak. Benci, Benci, Benciiiii.....


Mayat seorang bayi perempuan yang ditemui dalam lubang kumbahan najis di belakang asrama sebuah kolej kediaman di Bandar Bukit Bunga, Tanah Merah, Kelantan, semalam.


TANAH MERAH 12 Ogos – Ketika Kabinet hari ini mengarahkan individu terlibat dalam kes pembuangan bayi disiasat mengikut Kanun Keseksaan iaitu membunuh atau cubaan membunuh, satu lagi mayat bayi ditemui dibuang di sini hari ini.

Tanpa perikemanusiaan serta menghormati kedatangan Ramadan, bayi perempuan yang masih bertali pusat itu ditemui di dalam lubang kumbahan najis di belakang asrama sebuah kolej di Bandar Bukit Bunga.

Mayat bayi malang yang dipercayai dibuang sejak seminggu lalu itu ditemui kira-kira pukul 5 petang oleh seorang murid, Mohd. Arif Ibrahim, 8, ketika sedang bermain berhampiran kawasan tersebut.

Mohd. Arif ketika ditemui hari ini berkata, bau busuk dari lubang najis itu menyebabkan dia dan tiga lagi rakannya berasa curiga lalu segera menyiasat puncanya.

“Semasa bermain kami terhidu bau busuk lalu saya pergi tengok dan nampak macam mayat bayi sebelum panggil rakan lain.

“Saya pun panggil rakan lain dan bila tengok betul-betul memang sah ia mayat bayi yang sedang tertiarap,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini hari ini.

Sepasukan anggota polis termasuk Unit Forensik tiba di tempat itu kira-kira pukul 7 petang dan mengambil masa selama 45 minit untuk mengeluarkan mayat bayi itu sebelum dihantar ke Hospital Tanah Merah untuk bedah siasat.

Pemangku Timbalan Ketua Polis Kelantan, Asisten Komisioner Mazlan Lazim ketika dihubungi hari mengesahkan penemuan bayi itu.



Berbuka Puasa Bersama Nuffnang di The Apartment, KLCC

Salam Ramadhan.

Aku baru tau hal ni. Tu la....xrajin jln2 n jenguk2 CIK NUFFNANG kita ni. Kan dah terlepas. Menjelang bulan Ramadhan yang bakal menjelang minggu depan, Nuffnang ingin menjemput saudara dan saudari untuk menyertai Sesi Berbuka Puasa Bersama Nuffnang di The Apartment, KLCC.


Tujuan sesi berbuka puasa ini diadakan adalah untuk mengeratkan silatulrahim di antara para blogger beragama Islam dan kakitangan Nuffnang yang berada di sebalik tabir perkhidmatan menjual ruang-ruang iklan di blog anda. Selain itu, para blogger juga boleh mengambil kesempatan ini untuk bertemu dan bergaul di antara satu sama lain terutamanya bagi mereka yang tidak pernah bertemu sebelum ini tetapi telah lama membaca blog sesama diri.

Para blogger juga berpeluang menjamu selera dengan hidangan Buffet Ramadhan yang disediakan khas oleh The Apartment yang mengutarakan sajian Negeri Sembilan dan Perak sebagai tema utama tahun ini. Antara sajian yang bakal menunggu para blogger yang hadir adalah daging salai masak lemak, rendang ayam Kuala Pilah, ikan kembung masak tempoyak asam, kuih sepang kukus dan banyak lagi!


Hidangan-hidangan ini semua khas disediakan Chef Rafizi Shariff yang berasal dari Negeri Sembilan dan cukup terkenal dengan masakan Melayu, Perancis dan antarabangsa.


Ayuh, sekiranya anda ingin menyertai Sesi Berbuka Puasa Bersama Nuffnang, hantarkan email kepada berbukapuasa@nuffnang.com dengan nama penuh dan URL blog anda. 15 blogger pertama yang menghantar emel kepada kami akan dijemput untuk menghadiri sesi berbuka puasa ini. Bagi tujuan mengeratkan hubungan para blogger di dalam komuniti kami, jemputan ini hanyalah untuk seorang sahaja. Ini akan memberi peluang kepada lebih ramai blogger untuk menghadiri sesi ini. Sesi berbuka puasa ini adalah esklusif untuk ahli-ahli Glitterati sahaja.

Nuffnang ingin mengucapkan ‘Selamat Menjalankan Ibadah Puasa’ kepada semua Muslimin dan Muslimat di seluruh negara.


TERLEPAS SUDAH.




Rabu, 11 Ogos 2010

Salam Ramadhan Dari Kami Sekeluarga...




Salam 1 Ramadhan.

"Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna"...KEPADA SEMUA SAHABAT… AMPUN DAN MAAF DIMINTA… SUPAYA JIWA KITA LEBIH TENANG TATKALA MENJALANI IBADAH DIBULAN MULIA..Semoga Ramadhan tahun ini menyuntik lebih banyak hidayah dan kita kekal mengamalkannya sesudah itu..Amin.Maaf atas segala ketelanjuran… Salam Ramadhan Al-Mubarak 1431H dan Selamat Berpuasa.
Jika hati sejernih air....Jangan biarkan ia keruh...
Jika hati seputih awan....Jangan biarkan ia mendung...
Jika hati seindah bulan...Bingkailah ia dengan iman...
Mohon Kemaafan agar Ramadhan ini penuh Keikhlasan...


Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Negeri-Negeri Seluruh Malaysia
Tahun 1431H/2010M. Sila klik di sini.



"MARI-MARI TEHA NAK BAGI HADIAH!.."



sALAM 1 Ramadhan,
mama Mia tag aku..hihi..thanks.

Ni ha pepagi buta aku dah ngadap laptop. Mata xmau pejam pulak. Aku EXCITED sesangat mau bangun sahur. Mau makan apa sahur ni???....Goreng telur n goreng ikan bilis pun sodap kan. ishh....apa yang aku mengarut ni haaaa.....Ok, meh join GA adik TEHA ni. Mana la tau di bulan yang mulia ni ada chan tuk aku menang . Klik di sini ya..


Wahai penganjur yang cantik budiman cikTeha, neh buktinya saye is ur follower
Yeayyy.. my lucky no >>> 200....
*
*
*
Dan Ni pulak aku share dalam FB ya.
Keterangan JUjur dari aku. http://salldann.blogspot.com



Then aku nak tag

1) Aisyah
2) Nana







Isnin, 9 Ogos 2010

" Miakididdles Giveaway "


Salam Pagi semua.

Anda sihat hari ni??.... Jom join GA mama Mia.( http://alinalancontest.blogspot.com/2010/07/miakididdles-giveaway.html ).


Cadangan untuk improvement... Ke-dua2 blogmu ok jer...

Sall bukannye reti sangat nak komen .. sebab blog sallpun biasa2 + rojak cikit jer..hihihihi.
Pandangan sall, mmg sesuai sangat la blog mama mia menceritakan dan kongsi pengalaman tentang anak2 yang saban hari makin membesar dan panduan penyusuan ibu2. Bak kata aku, semuanye dalam blog mama mia semuanye ok je..ikhlas tau, bukan bodek ye. Itu jer...




Teman sall nak TAG :

Sabtu, 7 Ogos 2010

"KETUK-KETUK RAMADHAN"



Salam pagi syaaban semua.

"KETUK-KETUK RAMADHAN"

Apa ni???......Haaaaa.......aku join GA lagi la.. Anjuran MAMALYNA. Meh3 klik sini.

MAMALYNA'S GIVEAWAY : "KETUK-KETUK RAMADHAN"




Haaaa..pandai pun klik.
Senang kan syarat2nye.
Apa lagi jom join ramai2 meriahkan GA n.


Jumaat, 6 Ogos 2010

Cabutan Bertuah 5 Hari!!





Jeng Je Jengggggg......

Semalam aku di Tag oleh mama hiro. Jadi hari ni aku merajinkan jejariku tuk menaip sepatah 3+10 perkataan ye. Bukannye apa mud malas udah datang daaaa...... Apa2 pun ku ucapkan terima kasih pada mama hiro kerana mengingati aku. Terima kasih ya.....

Dan kad ramadhan yang dah siap design macam kat bawah ni....
Cantik kan...









Siapkan slogan "saya suka kambeng sebab..." <-- Sebab....Gelihati la....bila aku pandang kambing buatan si http://littlecolourshop.blogspot.com/ ni, aku terus senyum sorang2 macam oLang gilak aje. Tengok kambing tu dah lah pandai senyum pas tu main mata dengan aku pulak. Ni buat aku tak tahan mau sembelih tuk dibuat korban Aqiqah baru tau......... Goreng pun sodap itu isinye ada lagi 1 iaitu tahinyeeeee yang bulat2 tu.....buat baja laaa......waww... :) .....Amin--> Slogan ke ni??? hentam aje la labu...
Terhiburkan kihkihkihkih...
Layannnn...

Ok, aku tag 3 geng bas sekolah...

1) Aisyah
2) ummi iman
3) mama mia

Kengkawanku yang lain, jgn berkecil hati sebab aku tak tag korang. Tapi kalau korang nak join boleh sesangat. korang klik disini ye http://littlecolourshop.blogspot.com/. Jgn xklik...

Itu saja.

Babye....



Khamis, 5 Ogos 2010

Cinta Menyintai....



Salam.

Jom kongsi bersama. Petikan ni Aku copy dari email nina mazrina. Baca sampai habis ye.

Cinta lahir dari hati, tidak siapa dapat menghalang mahupun menjadikan cinta melainkan yang Maha Esa. Cinta dan kasih sayang adalah pekara berlainan walau bagaimanapun ia tidak dapat dipisahkan dari satu dengan yang lain. Melalui pemerhatian, ramai yang meluahkan rasa kasih sayang dan cinta kepada sesama makhluk mahupun sesuatu perkara melalui pelbagai cara. Ada yang mengasihi keluarganya dan meluahkan rasa cintanya melalui masa yang diluangkan bersama keluarga. Dan ada juga yang mencintai kebendaan seperti buku sehingga sanggup menyimpan koleksi buku-buku tersebut dan sanggup tersadai ditepian jalan untuk menunggu koleksi yang terbaru. Tetapi cinta yg digambarkan itu tidak akan bertahan selamanya kerana semuanya bersifat sementara.

Bukankah terdapat cinta yang kekal abadi? Yang sepatutnya terdapat pada setiap individu? Cinta ini membawa manusia kepada kebahagian sementara kepada kebahagian selama-lamanya. Yang membawa langkah manusia kepada jalan kebenaran dan mendekati harumnya syurga yang penuh kenikmatan. Cinta yg membawa kesejahteraan di dunia mahupun di akhirat. Cinta yang tidak perlu pada konflik dalaman mahupun luaran. Tahukah kamu cinta apakah yang dimaksudkan itu?

Iaitu cinta kepada Allah swt Tuhan yang Maha Esa yang Menjadikan dan yang Mematikan. Yang apabila dicintai, akan dibalas dengan kecintaan. Dan penamatnya adalah kebahagian bukannya kedukaan. Yang apabila dicinta, membuahkan iman dan melapangkan kesempitan dunia kepada keluasan akhirat.

Bila kita bicara tentang cinta, semestinya kita sinonim kepada “cinta-cinta monyet” dan disebabkn ini ramai memandang serong terhadap indah dan mulianya cinta itu. Tetapi kita tidak pula menggambarkan cinta yang sepatutnya dilihat dari kaca mata sebenar, iaitu kaca mata hati yang disulami iman. Bukankah cinta itu kurniaan illahi? Kita bicara tentang cinta yang halal dan suci tidak perlu pada cinta yang diprovokasi oleh barat yang sememangya rapuh yang telah mempengaruhi segenap masyarakat tidak kiralah hollywood, bollywood mahupun “koreanwood”. Kita bicarakan cinta kepada ibu bapa suami/isteri dan anak. Bukankah itu semua kurniaan illahi? Kita bicarakan cinta seorang peraih kasih kepada Penciptanya. Kita bicarakan cinta seorang sahabat kepada sahabatnya. Cinta yang seharusnya berpaksi dan bermula dari asalnya kita, iaitu mencintai yang Maha Pencipta.

Tapi persoalan bagaimanakah kita bermain cinta? Dari sudut kekeluargaan, terkandungnya individu-individu nukleas. Sebagai suami yang bertanggungjawab terhadap keluarga, bagaimanakah kita menunjukkan rasa kasih dan sayang serta cinta kita kepada tuhan pencipta alam? Suami sememangnya mencintai anak dan isterinya dengan menunjukkan kasih dan sayangnya melalui pengorbanan yang dicurahkan kepada keluarganya. Bukankah indah jika sekiranya, suami yang mencintai anak dan isteri ini meletakkan kecintaannya itu kepada Allah swt?
Suami melakukan pekerjaan sehariannya kerana Allah swt dan melakukan aktiviti bersama keluarga juga kerana Allah swt. Seharusnya suami memandang kebahagian keluarga itu adalah kebahagian hasil dari hubungan dengan Allah swt. Segala aktiviti yang dilakukan suami, haruslah mempunyai nilai kecintaan terhadap tuhannya supaya anak dan isterinya turut mencintai tuhan yang dicintai suami atau ayahnya. Bimbinglah anak-anak dan isteri kepada dengan belaian kasih illahi dengan sewajarya.
Bertadarus bersama-sama setiap hari dan menjalankan riadah bersama-sama keluarga adalah antara aktiviti yang menunjukkan qudhwah hasanah yang sepatutnya ditonjolkon seorang suami. Suami harus seronok dan bersungguh dalam melakukan segala ibadat tidak kiralah walau senyum sekalipun, yang penting semuanya kerana Allah swt. Cukup setakat itu olahan bagi seorang suami.

Bagaimana pula isteri menunjukkan rasa cinta kepada Tuhan Maha Pencipta yang tidak dilahirkan mahupun melahirkan? Yang terutama sekali bagi isteri, alangkah indahnya jika taat dan patuh pada perintah suami yang beriman semuanya diletakkan kerana Allah swt. Suasana keluarga selalunya ditentukan oleh pengaruh seorang isteri.
Oleh itu layanlah dan senyumlah untuk anak dan suami semata-mata kerana kecintaan kepada Allah swt. Iaitu supaya anak dan suami rasa tenang dan bersyukur mempunyai isteri yang solehah dan umi yang penyayang. Cintalah suami itu kerana keimanannya terhadap Allah swt. Bukankah indahnya keluarga jika mempunyai seorang isteri mahupun ibu yang bersabar dengan karenah anak-anak dan suami semuanya kerana syukurnya dia dan cintanya dia kerana Allah tuhan yang satu yang telah mengurniakan kepadanya suami dan anak sebagai rezeki? Didiklah anak-anak dengan jiwa islam melalui bimbingan terhadap akhlak yang mulia. Hasilkan perasaan untuk meilhat anak dan suami mencintai tuhan yang Esa.

Bagaimana anak memainkan peranan di dalam keluarga untuk menunjukkan kecintaannya terhadap Allah swt? Jadilah anak yang taat kepada ibu bapa, walaupun fikrah kita tidak sama dalam perjuangan, namun merekalah yang membesarkan kita. Tidakkah kita mahu melihat mereka turut serta dalam perjuangan kita? Tunjukkanlah kepada mereka akhlak yang baik kerana setiap perubahan walau sekecil manapun akan tetap dirasa oleh ibu bapa. Jadikan masa yang diluangkan kepada ibu dan bapa sebagai ibadat kerana Allah swt supaya dapat membalas budi dan jasa mereka. Ini melambangkan kita bersyukur dengan kurniaan Allah swt kerana memberi kita peluang bersama dengan keluarga.
Tidakkah kita kasihan kepada orang-orang yang tidak berpeluang mempunyai nikmat ini? Tidakkah kita cinta dan sayang kepada ibu bapa kita? Letakkanlah kecintaan itu semata-mata kerana Tuhan yang menjadikan mereka, yang juga menjadikan kita. Bersyukurlah dan jadilah anak yang soleh yang selalu membaca al-quran dikala subuh hari mahupun disetiap waktu bagi menyejukkan mata memandang dan meringankan beban yang dipikul.Bukanlah cinta itu semata-mata kerana kekasih, tetapi cinta yang asalnya kerana Allah swt. Terlalu banyak untuk coretan tentang cinta ini. Tetapi penulis mahukan pokok yang subur hasil bajaan pembaca sendiri. Dahulukan cinta kita kerana Allah swt, kemudian cintalah makhlukNya kerana Allah swt jua. Selamat bercinta, dan sudahkah anda bercinta denganNya?

..........Cinta Ilahi melebihi segala-galanya. ......... ...

Tanpa Cinta
Kita hilang tenaga
Tanpa Cinta
Kita bakal memiliki jiwa yang gersang
tandus kasih sayang
Tanpa Cinta
Kita tiada arah
mencari panduan hidup

Cinta Ilahi....... ......
Cinta terhadap pemilik alam ini
Cintailah Dia melebihi segala-galanya
Jadilah kita orang yang paling berbahagia di dunia ini.



Selasa, 3 Ogos 2010

"Cuties Stripes n Line Contest"



Yaaaaa...Huuuuu....
kihkihkihkih......
Bukan menang k.
Aku join contest lagi la. Mau join clik sini http://miszmaliana.blogspot.com/.

DueDate : 15 Ogos 2010


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Gambar dik belang ku pertaruhkan...

Nama saya : Muhammad Rizki
Umur saya : 3 tahun 12hari.

Syaratnye sangat lah mudah.
Apa!!!!!
Macam mana nak join???
Senang aje cuma klik sini dan sini dan sini lah jawapannye hihihihihi.....



Ahad, 1 Ogos 2010

Cepat sembuh mak....



Salam 1 Ogos 2010.

Pejam celik...pejam celik dah masuk bulan Ogos kan dan beberapa hari lagi dah masuk bulan Ramadhan pulak. Rasa x sebar nak pose. Ada harapan kah aku untuk berpuasa penuh di bulan Ramadhan pada tahun 2010 ni??...harap2 penuh.
Aku baru je balik dari umah mak. Mak xsihat. Mak demam. Mana daknye siang ni ada rewang(kenduri kawen). Mak salah seorang ahli ajk blog penduduk. Mak mmg nampak penat sgt2.


Mak ,
Kakak doakan mak cepat sembuh. Kakak sayang mak selamanye.


Anna's Birthday GA!



Salam malam 1 Ogos 2010.

Aku di tag oleh puan Aisyah tuk join GA anjuran Annazanariah.
Nak join???
Meh tengok syara2nye dibawah ini.....



Syarat2 join GA;

1. Terbuka kepada semua rakyat MALAYSIA tak kira lelaki atau perempuan, follower my blog atau tidak. Yang belum follow tu, jgn risau takde syarat untuk wajib follow k. Kalau nak follow, many thanks to u :)

2. Wajib tempek sticky post yg comel ni kat entri U all beserta back link. *sila cakap comel jugak even tak comel* hahaha!

3. Silalah letak sticker ni jugak kat side bar ek. Bukan ape, senang Anna nak mengesan nnt. Radar tak cukup power.

4. Tag seorang kawan anda. Kalau nak tag lebih pun boleh. Should be no problem. Ye lah, takkan join sorang2 je kan? Nak la ajak kawan join jugak. Co0l~

5. Dah siap buat entri, bgtau Anna kat komen entri ni k. Inform kat shoutbox tak diterima sebab takut terlepas pandang. U all jugak yg rugi kan?


Senang je kan kalau U all nak join GA ni. Jom la ajak kawan2 join. Ada rezeki, dapat la hadiah misteri daripada Anna.. :) Nak tau hadiah ape?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Surprise...!!

Apa yg pasti adalah barangan daripada BUTIK AVON

Penentuan pemenang adalah berdasarkan lucky draw yang akan dibuat oleh Anna sendiri pada pukul 11.30mlm (10 August 2010). Dan dua orang pemenang itu akan diumumkan pada 11 August 2010. InsyaAllah~

Aku tag AdLin....